De werkwijze
-
1e contact: U heeft een gesprek met een doorverwijzer (bv; huisarts, CJG, GGD, schoolcoach) gehad en meldt uw kind aan via de site. Er wordt daarna contact met u opgenomen. Als er geen wachtlijst is wordt er een intakegesprek gepland. Mocht er wel een wachtlijst zijn, hoort u hoe lang deze ongeveer is.
​
-
Intake gesprek: Er vindt een intakegesprek plaats in de praktijk Speel&Bos in Nieuw-Vennep. We bespreken de zorgen rondom uw kind en de speltherapeut vraagt naar informatie over de ontwikkeling van uw kind om de hulpvraag goed in beeld te brengen. Het kind is hier niet bij aanwezig.
​
-
5 observatiesessies: Uw kind start met speltherapie en komt wekelijks naar de praktijk (45 min). U kunt in de wachtkamer plaatsnemen. Als uw kind voor de 1e keer komt kunt u de eerste paar minuten meekomen in de speelkamer. De eerste sessies zijn om elkaar te leren kennen en om vertrouwd te raken met elkaar. Er wordt, met toestemming van de ouders, contact gezocht met de leerkracht van het kind, eventueel vindt er een schoolobservatie plaats. De speltherapeut observeert het spelen, de activiteiten, de interactie, de emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden van uw kind en vormt een beeld van de hulpvraag.
​
-
Evaluatiegesprek: Na de observatieperiode van 5 sessies bespreekt de speltherapeut met ouders het observatieverslag waarin de bevindingen van de observaties en de behandeldoelen worden beschreven. Het kan zijn dat er andere hulp nodig blijkt te zijn. U krijgt dan advies om naar een andere vorm van hulp te reiken.
​
-
Spelsessies: Uw kind komt elke week naar speltherapie. Regelmatig hebben we contact met elkaar om de voortgang te bespreken. U (en school) krijgt tips en adviezen om uw kind te ondersteunen in het proces. We doen het samen.
​
-
Afsluitende sessie met kind en eindverslag: Wanneer het beter gaat met uw kind, de behandeldoelen zijn bereikt, sluiten we speltherapie af. Er wordt een eindverslag geschreven met adviezen. Gemiddeld komt een kind 10 tot 15 keer naar speltherapie. Wij bieden kortdurende behandeling. Mochten de sessies niet voldoende zijn adviseren we in verdere hulp.
​
Wij bieden tips en adviezen, maar bieden geen intensieve vorm van pedagogische ouderbegeleiding.
​
​​

Het is in overleg ook mogelijk om op locatie (dagcentrum, school) speltherapie te bieden wanneer dit wenselijk is. Ook kan speltherapie ingezet worden als vangnet als er bijvoorbeeld wachtlijsten zijn voor andere vormen van hulp.
Behandelplan
In het behandelplan komen behandeldoelen te staan waar de speltherapeut met uw kind aan gaat werken. Veelal zijn de behandeldoelen voor het kind in speltherapie gericht op:
Het kind kan zijn emoties uiten, herkennen en reguleren
Het kind heeft meer zelfvertrouwen en een sterker zelfbeeld
Het kind verwerkt een nare ervaring/trauma zo goed als mogelijk

Ouders, leerkrachten en begeleiders
Daarnaast helpt speltherapie ook de ouders, leerkrachten en begeleiders bij de ondersteuning aan het kind.
-
Ouders/leerkrachten/begeleiders begrijpen het kind beter omdat ze door het behandelplan meer zicht hebben op de emotionele ontwikkeling van het kind.
-
Ouders/leerkrachten/begeleiders krijgen handvatten, tips en adviezen zodat er beter bij het kind aangesloten kan worden.
Er vinden regelmatig oudergesprekken plaats om de voortgang te bespreken. Ook andere belangrijke betrokken personen zoals de leerkracht of de begeleider worden, als ouders daar akkoord mee gaan, betrokken in het behandelproces.
Speltherapie wordt afgerond wanneer de behandeldoelen zijn bereikt, het beter gaat met het kind en ouders er een goed gevoel bij hebben.
